MediaMarkt

MediaMarkt is de grootste elektronica retailer in Europa. MediaMarkt heeft meer dan 1.000 winkels in Europa en Azië en is goed voor een jaarlijkse winkel traffic van 1 miljard bezoekers. MediaMarkt Nederland heeft 49 winkels in Nederland en meer dan 4.500 werknemers, verdeeld over de winkels en het hoofdkantoor in Rotterdam.

De uitdaging

Alhoewel e-commerce snel groeit, zijn de fysieke winkels nog altijd de grootste omzetdrijvers (meer dan 85% van de MediaMarkt NL omzet loopt nog steeds via de winkels). De MediaMarkt website had echter weinig focus op de winkels, die is met name gericht op e-commerce resultaat. De vestigingspagina’s krijgen veel (organische) traffic, maar wanneer je op deze pagina landde vond je naast het adres en de openingstijden weinig informatie.

De vestigingen organiseren veel events, lokale promoties en verbinden hun lokale klantennetwerk in hun loyaliteitsprogramma (MediaMarkt Club), allemaal met als einddoel om de winkel traffic te verhogen. Deze events en promoties werden echter maar zelden online gecommuniceerd. De uitdaging was om online te gebruiken om de winkel traffic te verhogen om online de aandacht van de consumenten te grijpen en ze te triggeren om naar de winkel te komen.

De oplossing

De beste manier om de consument naar je winkel te krijgen, is om online al te laten zien wat je te bieden hebt in de winkel. Wat voor ervaring kunnen ze verwachten? Waarom moeten ze juist nu bezoeken en niet volgende maand (events en promoties)? Om dit voor elkaar te krijgen, heeft Virtual Retail virtuele winkels gecreëerd van 5 MediaMarkt vestigingen met behulp van 360 graden virtuele tours geïntegreerd in de lokale vestigingspagina’s.

Deze unieke virtuele ervaring triggert de consument om de winkel al online te gaan verkennen. Door dit te combineren met het Virtual Retail Platform, waarmee we lokale content zoals events en promoties kunnen publiceren, hebben we een perfecte combinatie gecreëerd om de consument naar de fysieke winkel te krijgen. Via het dashboard heeft MediaMarkt inzicht in hoe de interactie is tussen de consument en de online vestiging op lokaal vestigingsniveau.

Resultaten

– Aantal bezoekers op lokale vestigingspagina gestegen met 20%
– Gemiddelde tijd besteed op lokale vestigingspagina gestegen met meer dan 1 minuut
– Gemiddeld bouncepercentage op lokale vestigingspagina gedaald met 30%

Meer weten?